Simbolismul însemnelor arhieresti
Joi, 04 Octombrie 2007 19:05

De curând, în data de 30 septembrie 2007, a fost întronizat noul patriarh al Bisericii Ortodoxe Române, Prea Fericitul Pãrinte Daniel. Întrucât multi credinciosi doresc sã cunoascã simbolismul însemnelor arhieresti, îl prezentãm în cele ce urmeazã:

Mitra este accesoriul liturgic folosit de arhierei pentru acoperirea capului, având forma coroanei sau diademei de odinioarã împãratilor bizantini. Mitra simbolizeazã “cununa de spini a Mântuitorului, precum si mahrama de pe capul Lui” (Sf. Simeon al Tesalonicului). Mitra reprezintã demnitatea slujirii împãrãtesti a Mântuitorului, precum ai vrednicia primitã de arhiereu de la Hristos ca principal sãvârsitor al celor sfinte.  

Engolpionul este o insignã arhiereasã de forma unei iconite-medalion, confectionatã din email, aur sau argint si înfãtiseazã pe Mântuitorul sau pe Maica Domnului. El se poartã pe piept, fiind legat de un lãntisor trecut peste gât. Engolpionul este specific Bisericilor Ortodoxe. Arhiereii poartã engolpionul atât în timpul serviciului divin, cât si în viata de toate zilele. Engolpionul simbolizeazã pecetea si mãrturisirea credintei cea din inimã. Când are pe el reprezentat chipul Maicii Domnului, simbolizeazã puterea mijlocitoare si ocrotitoare a Prea Sfintei Fecioare Maria, cãreia i se încredinteazã.

 

Crucea pectoralã este o insignã a demnitãtii arhieresti, pe care arhiereul o poartã la piept nu numai în timpul serviciului divin, ci si în timpul vietii de zi cu zi. În Biserica Ortodoxã Românã dreptul de a purta cruce în permanentã îl are numai arhiereul, care o poate acorda ca o distinctie si preotilor. Crucea pectoralã simbolizeazã Crucea lui Hristos, semn al biruintei asupra pãcatului si a mortii.

 

Cârja sau toiagul pãstoresc este un baston înalt confectionat din lemn sau metal, împodobit cu plãcute de aur, fildes sau argint. La capãtul de sus se terminã cu doi serpi încrustati peste care se suprapune un glob surmontat de o micã cruce. Pe mânerul toiagului se înfãsoarã de obicei o maramã cusutã cu fir pentru a fi mai usor de purtat. Arhiereii primesc cârja ori de câte ori intrã în bisericã si slujesc, iar când asistã numai la serviciul divin, ei rãmân cu cârja pastoralã obisnuitã (mai simplã) pe care o poartã si în afara bisericii. Cârja simbolizeazã puterea de a pãstori Biserica si autoritatea pastoralã a arhiereului. Cei doi serpi de la capãtul de sus al cârjei simbolizeazã întelepciunea arhiereului. În întregimea ei, cârja simbolizeazã Crucea Mântuitorului Iisus Hristos în numele cãruia slujeste arhiereul.

 

Mantia este un vestmânt lung si larg de culoare purpurie, fãrã mâneci, ca o pelerinã bogatã, îmbodobitã pe laturi cu niste benzi numite fâsii. Se încheie la gât si jos în fatã. Mantia îsi are originea în mantaua monahalã de odinioarã, adoptatã ca însemn arhieresc, deoarece episcopii (arhiereii) sunt recrutati din rândurile cãlugãrilor. Mantia simbolizeazã puterea si plenitudinea slujirii arhiereului.

 

Toate cele cinci însemne arhieresti sunt purtate de cãtre toti episcopii.

Patriarhul, pentru a se deosebi de mitropoliti si de ceilalti episcopi (care poartã o cruce si un engolpion –fie cu Mântuitorul, fie cu Maica Domnului-), poartã douã engolpioane (unul cu Mântuitorul si unul cu Maica Domnului).

În Biserica Ortodoxã Românã vestimentatia (costumatia) Patriarhului este de culoare albã.

 Sursa: www.patriarhia.roA consemnat Pr. Viorel Vlãducu, consilier mass-media.