Rânduieli liturgice în prima săptămână a Postului Mare
Joi, 06 Martie 2008 13:11

          Conform rânduielilor liturgice, în Biserica Ortodoxă, luni şi marţi din prima săptămână a Postului Mare sunt zile aliturgice. De asemenea, în primele patru zile din Postul Mare, în toate Bisericile ortodoxe, la ceas de seara, se savarseste slujba Pavecernitei Mari, cu citirea Canonului Mare (Canonul de pocainta al Sfantului Andrei Criteanul).

        În contextul acestor randuieli liturgice, la Paraclisul Catedralei Episcopale din Dr.Tr.Severin, PS Parinte Episcop Nicodim va citi seara, începând cu ora 17.00, Canonul cel Mare al Sfântului Andrei Criteanul. Acesta este unul de pocainta, adica un lung imn liturgic (peste 250 stihiri), alcatuit din 9 cantari bogate, compuse la randul lor din stihiri scurte de pocainta, ritmate de invocatia "Miluieste-ma, Dumnezeule, miluieste-ma", cerere care aminteste de rugaciunea vamesului din prima duminica a perioadei Triodului.

            Acest canon al Sf. Andrei Criteanul se canta pe glasul al 6-lea, muzica trista si lina. Irmosul se canta de doua ori, la inceputul si la sfarsitul cantarii. Rugaciunea "Miluieste-ma, Dumnezeule, miluieste-ma" este insotita de metanie mica si de semnul sfintei cruci.

           Canonul Sf. Andrei Criteanul  se citeste pe fragmente in prima saptamana a Postului Sf. Pasti in zilele de luni, marti, miercuri si joi, la Pavecernita; iar in intregime se citeste joi din saptamana a V-a a Postului Mare. 

            Acest bogat si frumos canon este deodata meditatie biblica si rugaciune de pocainta. Canonul Sf. Andrei Criteanul este un dialog al omului pacatos cu propria sa constiinta, luminata de citirea Sfintei Scripturi. Sufletul care se pocaieste plange ca nu a urmat pilda luminoasa a dreptilor virtuosi, ci robia patimilor aratate in multi pacatosi, dintre care unii nu s-au pocait, iar altii s-au mantuit tocmai fiindca s-au pocait.

           Cu inima plina de smerenia vamesului, cu strigatul de iertare al fiului risipitor si cu gandul la infricosatoarea judecata, despre  care vorbesc Evangheliile primelor trei duminici ale Triodului, autorul Canonului cel Mare ne arata deodata durerea si puterea pocaintei, leac si lumina a invierii sufletului din moartea pacatului.

           Pacatul pe care il descrie Canonul cel Mare nu este al unui singur om, ci al firii omenesti cazute, incepand cu Adam si Eva. De aceea, Canonul cel Mare imbina pocainta cu meditatia privind caderile in pacat sau biruinta asupra pacatului, asa cum se vad acestea in Sfanta Scriptura. Canonul cel Mare se canta in Biserica in timpul perioadei de pocainta a Postului Mare al Sfintelor Pasti, tocmai pentru a se arata ca toti oamenii au nevoie de pocainta si de iertare a pacatelor pentru a ajunge la mantuire.

           Marii pacatosi care s-au pocait si s-au ridicat din pacat si patimi devin nu numai dascali ai pocaintei pentru intreaga Biserica, ci si rugatori pentru cei care se lupta cu pacatul sau se curata de el prin pocainta.